20.01.2015
Modificarea Codului Muncii-concediul medical nu diminueaza concediul de odihna
Președintele României a promulgat azi 20 ianuarie 2015 prin Decretul nr.30/2015 Legea nr. 12/2015 pentru modificarea și completarea legii nr. 53/2003 - Codul Muncii. Modificările aduse Codului Muncii au fost necesare pentru transpunerea în legislația românească a prevederilor Directivei europene privind munca prin agent de muncă temporară 2008/104/CE și a Directivei europene privind anumite aspecte ale organizării timpului de lucru 2003/88/CE.
Cu privire la transpunerea directivei cu privire la munca prin agent de muncă temporară articolul 92 al Codului Muncii se va completa cu două noi alineate:
alin 3 Salariul primit de salariatul temporar pentrufiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care îl primeşte salariatul utilizatorului, care prestează aceeaşi muncă sau una similară cu cea a salariatului temporar.
alin. 4 În măsura în care utilizatorul nu are angajat un astfel de salariat, salariul primit de salariatul temporar va fi stabilit luându-se în considerare salariul unei persoane angajate cu contract individual de muncă şi care prestează aceeaşi muncă sau una similară, astfel cum este stabilit prin contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul utilizatorului.
Transpunerea directivei cu privire la anumite aspecte ale organizării timpului de lucru s-a realizat prin introducerea la art 145 din Codul Muncii a alineatelor 4 - 6 cu următorul cuprins:
alin. 4 La stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă şi cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal şi concediului entru îngrijirea copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată.
alin. 5 În situaţia în care incapacitatea temporară de muncă sau concediul de maternitate, concediul de risc maternal ori concediul pentru îngrijirea copilului bolnav a survenit în timpul efectuării concediului de odihnă anual, acesta se întrerupe urmând ca salariatul să efectueze restul zilelor de concediu după ce a încetat situaţia de incapacitate temporară de muncă, de maternitate, de risc maternal ori cea de îngrijire a copilului bolnav, iar când nu este posibil urmează ca zilele neefectuate să fie reprogramate.
alin. 6 Salariatul are dreptul la concediu de odihnă anual şi în situaţia în care incapacitatea temporară de muncă se menţine, în condiţiile legii, pe întreaga perioadă a unui an calendaristic, angajatorul fiind obligat să acorde concediul de odihnă anual într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care acesta s-a aflat în concediu medical.
Conform aprecierilor guvernului aceste prevederi instituie o mai bună protecție a lucrătorilor și totodată remediază deficiențe de transpunere a unor prevederi a Directivei Europene nr.2003/88/CE.
Sursa Site Presedintie si Camera Deputatilor.
