topSite
 

Ai nevoie de sfatul unui avocat ?

Raspuns garantat in maxim 24H ! Raspund avocati cu peste 10 ani experienta de barou.

mmagazin online de piese  moto, echipament moto

Ordonanta de urgenta nr. 64 din 30 iunie 2010 privind modificarea si completarea legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996

Având în vedere ca prin Legea nr. 14/2009 pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiect privind completarea sprijinului financiar acordat de Uniunea Europeana pentru restructurarea agriculturii) dintre România si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 28 decembrie 2007, statul român si-a asumat responsabilitatea realizarii cadastrului general în scopul înscrierii din oficiu în cartea funciara a proprietatilor imobiliare, tinând seama de faptul ca data începerii efective a lucrarilor de teren pe teritoriul celor 19 unitati administrativ-teritoriale este stabilita în cursul lunii septembrie 2010, urmând ca în cel mai scurt timp posibil sa fie începute lucrarile de teren pe o suprafata de aproximativ 1.000.000 ha la nivelul întregii tari, în zonele rurale, întrucât prin intrarea în vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii nationale pentru informatii spatiale în România, Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara asigura presedintia Consiliului Infrastructurii nationale pentru informatii spatiale în România (Consiliul INIS), componenta prin care România contribuie la realizarea Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informatii spatiale în Comunitatea Europeana (INSPIRE) (Directiva INSPIRE) prin dezvoltarea unui geoportal national care trebuie sa asigure prestarea serviciilor prevazute la art. 9 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 4/2010, prin crearea si actualizarea evidentei parcelelor de terenuri la nivel national, având în vedere directiile de actiune care revin Guvernului prin Programul de guvernare 2009-2012, referitoare la introducerea cadastrului unitar pe cheltuiala statului, intabularea tuturor suprafetelor agricole si forestiere, sprijinirea autoritatilor executive ale administratiei publice locale pentru întocmirea registrelor parcelare ale terenurilor, realizarea infrastructurii de date spatiale în vederea asigurarii suportului informational necesar adoptarii unor decizii fundamentate cu privire la limitele unitatilor administrativ-teritoriale, clarificarea regimului proprietatii prin finalizarea cât mai rapida a procesului de retrocedare a proprietatilor, înscrierea corecta a proprietatii în cartea funciara, sub aspect tehnic si juridic, în baza realitatii din teren, clarificarea legislatiei în domeniile cadastrului si cartii funciare, întrucât una dintre conditionalitatile impuse prin Memorandumul de întelegere semnat între Comunitatea Europeana si România la data de 23 iunie 2009 priveste simplificarea procedurilor de înregistrare a proprietatilor prin modificarea si completarea Legii cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, constatând ca proiectul de ordonanta de urgenta nu poate fi promovat prin procedura parlamentara, fie ea si de urgenta, iar angajamentele internationale asumate de statul român nu pot fi duse la îndeplinire, întrucât toate aceste aspecte vizeaza interesul public si constituie situatii urgente si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amânata, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia României, republicata, Guvernul României adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul I
Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 1
(1) Cadastrul si cartea funciara formeaza un sistem unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica, de importanta nationala, a tuturor imobilelor de pe întregul teritoriu al tarii. Scopul acestui sistem este:
a)determinarea informatiilor tehnice, economice si juridice referitoare la imobile;
b)asigurarea publicitatii drepturilor reale imobiliare în baza actelor prin care s-au constituit, transferat, modificat sau stins aceste drepturi;
c)sustinerea sistemului de impozitare si a pietei imobiliare;
d)contributia la asigurarea securitatii tranzactiilor imobiliare si facilitarea creditului ipotecar.
(2) Cadastrul realizeaza descrierea proprietatilor imobiliare si reprezentarea lor în planul cadastral.
(3) Cartea funciara cuprinde descrierea proprietatilor funciare, cu aratarea drepturilor reale imobiliare.
(4) Evidenta imobilelor înscrise în planul cadastral si în cartea funciara se actualizeaza la cererea persoanelor interesate sau la initiativa autoritatilor publice ori din oficiu. Autoritatile publice si titularii de drepturi asupra imobilelor au obligatia de a sprijini crearea si actualizarea cadastrului prin punerea la dispozitie cu titlu gratuit a datelor si informatiilor detinute. Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa acorde sprijin informational, tehnic si de alta natura, în limitele competentelor, la crearea si actualizarea sistemului de cadastru si carte funciara.
(5) Prin imobil, în sensul prezentei legi, se întelege una sau mai multe parcele alaturate, cu sau fara constructii, de pe teritoriul unei unitati administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de folosinta, apartinând unui proprietar sau mai multor proprietari, în cazul coproprietatii, care se identifica printr-un numar cadastral unic si se înscrie într-o carte funciara.
(6) Entitatile de baza ale acestui sistem sunt parcela, constructia si proprietarul.
(7) Prin parcela se întelege suprafata de teren cu o singura categorie de folosinta.

2. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 2
(1) Cadastrul se realizeaza la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, pe sectoare cadastrale. Sectorul cadastral este unitatea de suprafata delimitata de elemente liniare stabile în timp - sosele, ape, canale, diguri, cai ferate etc. -, care cuprinde unul sau mai multe imobile alaturate.
(2) Prin sistemul de cadastru si carte funciara se realizeaza:
a)identificarea, descrierea si înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, masurarea si reprezentarea acestora pe harti si planuri cadastrale, precum si stocarea datelor pe suporturi informatice;
b)identificarea si înregistrarea proprietarilor, a altor detinatori legali de imobile si a posesorilor;
c)furnizarea datelor necesare sistemului de impozite si taxe pentru stabilirea corecta a obligatiilor fiscale ale contribuabililor, solicitate de institutiile abilitate.
(3) Planul cadastral contine reprezentarea grafica a limitelor imobilelor dintr-o unitate administrativ-teritoriala, care se înscriu în cartea funciara, precum si numerele cadastrale ale acestora. Planul cadastral este actualizat de catre inspectorii de cadastru din cadrul oficiilor de cadastru si publicitate imobiliara.
(4) Extrasul de plan cadastral reprezinta sectiunea din planul cadastral, cu reprezentarea imobilului si a celor învecinate, a dimensiunilor laturilor acestuia, precum si a datei ultimei actualizari a bazei de date grafice gestionate de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

3. La articolul 4, literele e) si p) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

e)organizeaza si administreaza fondul national de geodezie si cartografie, precum si baza de date a sistemului integrat de cadastru si carte funciara;
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
p)asigura formarea si specializarea personalului de specialitate prin intermediul Centrului de Pregatire Profesionala al Agentiei Nationale, institutie fara personalitate juridica;

4. La articolul 4, dupa litera p) se introduc doua noi litere, literele p^1) si p^2) , cu urmatorul cuprins:

p^1) realizeaza si actualizeaza registrul electronic national al nomenclaturilor stradale. Registrul national al nomenclaturilor stradale constituie documentul unitar de evidenta în care sunt înscrise nomenclaturile stradale de la nivelul comunelor, oraselor si al municipiilor;
p^2) realizeaza si întretine geoportalul INSPIRE al României si asigura compatibilitatea acestuia cu geoportalul INSPIRE al Comunitatii Europene, îndeplineste alte atributii care îi revin prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii nationale pentru informatii s patiale în România.

5. Dupa articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 41 , cu urmatorul cuprins:

Articolul 41
(1) Nomenclatura stradala se aproba prin hotarâre a consiliului local, se organizeaza pe fiecare localitate si reprezinta evidenta primara unitara care serveste la atribuirea denumirii strazii si a numarului administrativ.
(2) Registrul national al nomenclaturilor stradale este administrat de Agentia Nationala.

6. La articolul 5, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) Informatiile înregistrate în sistemul integrat de cadastru si carte funciara pot fi redate si arhivate sub forma de înregistrari, pe suporturi accesibile echipamentelor de prelucrare automata a datelor. Acestea au aceleasi efecte juridice si forta probanta echivalenta cu cea a înscrisurilor în baza carora au fost înregistrate.

7. La articolul 5, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (4) si (5) , cu urmatorul cuprins:

(4) Administrarea bazei de date prevazute la alin. (3) se realizeaza de catre Agentia Nationala si oficiile teritoriale. Consultarea electronica a situatiei juridice a unui imobil se poate face de catre public utilizând datele de identificare ale imobilului.
(5) Cererile electronice de înscriere si pentru obtinerea de informatii vor putea fi înregistrate si procesate cu efecte juridice echivalente. Comunicarile încheierilor, extraselor, copiilor de pe acte sau planuri se pot face si în format electronic, în conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.

8. La articolul 8, alineatele (15) si (16) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

(15) Se instituie Programul national de înregistrare a proprietatilor imobiliare, care se realizeaza pe baza planului multianual propus de Agentia Nationala si aprobat de Guvern. Finantarea cheltuielilor privind realizarea Programului se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, si se aproba într-un program, anexa la bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
(16) Organele si autoritatile administratiei publice centrale, unitatile administrativ-teritoriale, precum si alte persoane fizice si juridice interesate, care au resurse financiare pentru realizarea Programului national de înregistrare a proprietatilor imobiliare, în afara planului aprobat de Guvern, încheie protocoale de colaborare cu Agentia Nationala cu privire la caietul de sarcini, modalitatile de avizare, de verificare, de receptie si de înscriere în cartea funciara, precum si cu privire la utilizarea acestor informatii.

9. La articolul 8, dupa alineatul (16) se introduce un nou alineat, alineatul (17) , cu urmatorul cuprins:

(17) Specificatiile tehnice continute în documentatiile de atribuire a contractelor de lucrari de specialitate sunt avizate pentru conformitate de Agentia Nationala înainte de initierea procedurilor de achizitie publica. Autoritatea contractanta efectueaza receptia lucrarilor de specialitate numai dupa avizarea pentru conformitate, verificarea si receptia acestora de catre Agentia Nationala. Autoritatile contractante nu fac plati pentru lucrarile de specialitate întocmite fara respectarea celor mentionate anterior. Avizarea pentru conformitate si receptia lucrarilor de specialitate se solicita oficiului teritorial, în cazul lucrarilor care privesc teritoriul unui singur judet, sau Agentiei
Nationale, în cazul lucrarilor care privesc teritoriul mai multor judete.

10. La titlul I „Regimul general al cadastrului si publicitatii imobiliare“, denumirea capitolului III „Realizarea, întretinerea si avizarea lucrarilor de cadastru“ se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Capitolul III
Organizarea lucrarilor de înregistrare sistematica în cadastru si în cartea funciara

11. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 9
(1) Functia tehnica a cadastrului se realizeaza prin determinarea limitelor dintre imobilele învecinate, pe baza de masuratori. Lucrarile de masuratori se executa prin orice metoda grafica, numerica, fotogrammetrica sau combinate.
(2) În cadrul functiei economice a cadastrului se evidentiaza elementele tehnice necesare stabilirii valorilor impozabile ale imobilelor sau, dupa caz, a impozitelor ori taxelor pe aceste imobile.
(3) Functia juridica a cadastrului se realizeaza prin identificarea detinatorilor imobilelor si înscrierea în cartea funciara.

12. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 10
(1) Începerea lucrarilor tehnice de cadastru se stabileste prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, si cuprinde identificarea sectoarelor cadastrale. La nivelul unitatii administrativ-teritoriale, etapele procesului de cadastru constau în:
a)înstiintarea proprietarilor sau a posesorilor privind începerea lucrarilor;
b)identificarea limitelor unitatii administrativ-teritoriale, delimitarea si marcarea hotarelor administrative ale acestora;
c)stabilirea sectoarelor cadastrale;
d)identificarea amplasamentelor imobilelor în cadrul sectoarelor cadastrale;
e)identificarea titularilor drepturilor reale si a posesorilor, precum si preluarea copiilor actelor juridice doveditoare;
f)înregistrarea neîntelegerilor între proprietarii învecinati cu privire la hotare;
g)receptia documentelor tehnice cadastrale de catre oficiile teritoriale;
h)publicarea documentelor cadastrale;
i)solutionarea contestatiilor de catre oficiul teritorial;
j)modificarea continutului documentelor tehnice cadastrale, în urma solutionarii contestatiilor, si actualizarea evidentei conform lucrarilor de înregistrare realizate dupa perioada de afisare;
k)deschiderea noilor carti funciare;
l)închiderea vechilor evidente, prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I;
m)comunicarea încheierii de înscriere, a extrasului de carte funciara pentru informare, precum si a extrasului din noul plan cadastral;
n)arhivarea documentelor care stau la baza lucrarilor de cadastru si înscrierea în cartea funciara.
(2) Lucrarile tehnice de cadastru se realizeaza utilizându-se reprezentarea grafica a limitelor unitatilor administrativ-teritoriale, precum si a limitelor intravilanelor, detinute de oficiile teritoriale. Hotarele unitatilor administrativ-teritoriale sunt delimitate si marcate de catre comisia de delimitare, stabilita în acest scop prin ordin al prefectului. Delimitarea unitatilor administrativ-teritoriale se face prin materializarea la teren a limitelor recunoscute de catre acestea, în conditiile legii. Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor de delimitare se aproba prin ordin al ministrului administratiei si internelor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Modificarea limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale priveste înfiintarea, reînfiintarea sau reorganizarea unitatilor administrativ-teritoriale, care se organizeaza potrivit legii.

13. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 11
(1) Documentele tehnice ale cadastrului se întocmesc la nivelul unitatii administrativ-teritoriale, pentru fiecare sector cadastral în parte, si evidentiaza situatia reala constatata de comisia care a desfasurat lucrarile de specialitate. Documentele tehnice sunt:
a)planul cadastral;
b)registrul cadastral al imobilelor cuprinse în sectorul cadastral;
c)opisul alfabetic al proprietarilor imobilelor din sectorul cadastral.
(2) Primarul unitatii administrativ-teritoriale în care se desfasoara lucrarile de cadastru are obligatia sa înstiinteze detinatorii imobilelor, prin afisare si prin alte mijloace de publicitate, cu privire la obligatia acestora, respectiv:
a)de a permite accesul specialistilor sa execute masuratorile;
b)de a prezenta actele juridice referitoare la imobile;
c)de a identifica limitele imobilelor împreuna cu echipele care realizeaza lucrarile de specialitate.
(3) Daca detinatorii imobilelor nu se prezinta, identificarea limitelor se va face în lipsa acestora. Primarul unitatii administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, furnizeaza gratuit echipelor de realizare a lucrarilor date si informatii cuprinse în:
a)registrul agricol;
b)registrul de rol nominal unic;
c)nomenclatura stradala;
d)listele cuprinzând urmatoarele date: numele, prenumele, codul numeric personal sau, dupa caz, numarul de identificare fiscala, adresa domiciliului pentru persoanele fizice, respectiv denumirea, adresa sediului si codul de înregistrare fiscala sau, dupa caz, codul unic de înregistrare, în cazul persoanelor juridice;
e)orice alte informatii si evidente care ar putea fi necesare realizarii lucrarii de specialitate.
(4) Comisia care efectueaza lucrarile de cadastru la teren este formata din reprezentanti ai persoanei autorizate sa execute lucrari de cadastru, un inspector de cadastru, un registrator de carte funciara din cadrul oficiului teritorial si un reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale. Componenta nominala va fi stabilita prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, la propunerea institutiilor implicate.
(5) Reprezentantii persoanei autorizate sa execute lucrari de cadastru efectueaza lucrarea tehnica, care consta în identificarea si masurarea imobilelor si prelucrarea datelor obtinute.
(6) Primarul unitatii administrativ-teritoriale, prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al acestuia, identifica detinatorii imobilelor si pune la dispozitie informatiile si evidentele necesare detinute de primarie.
(7) Inspectorul de cadastru verifica lucrarile la teren executate de catre persoanele autorizate.
(8) Registratorul de carte funciara:
a)verifica actele juridice puse la dispozitie de detinatori;
b)determina în vederea înscrierii drepturile de proprietate, coproprietate, de proprietate pe etaje ori
apartamente, restrângerile privitoare la proprietate ori la capacitatea de a dispune, sarcinile reale ce greveaza bunul imobil, precum si orice fapt sau raport juridic;
c)atesta posesia exercitata asupra imobilelor.
(9) Pentru persoanele fizice, listele prevazute la alin. (3) lit. d) se asigura de catre serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor, la solicitarea primarilor.

14. Dupa articolul 11 se introduc trei noi articole, articolele 111 , 112 si 113 , cu urmatorul cuprins:

Articolul 111
(1) În cazul în care proprietarul nu este identificat, dar exista posesor, înscrierea posesiei asupra imobilelor se face în baza urmatoarelor documente:
a)declaratia autentica a celui în cauza sau, la nivelul comunelor unde nu functioneaza birouri ale notarilor publici, declaratia celui în cauza, cu legalizarea semnaturii facuta de catre secretarul comunei;
b)certificatul prin care se atesta ca imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum si în evidentele fiscale, eliberat de primarul unitatii administrativ-teritoriale;
c)certificatul de atestare fiscala privind impozite, taxe locale si alte venituri ale bugetului local.
(2) Pentru imobilele ai caror proprietari sau posesori nu pot fi identificati cu ocazia efectuarii din oficiu a lucrarilor de cadastru se vor deschide carti funciare cu mentiunea «proprietar neidentificat». În acest caz, dreptul de
proprietate va putea fi intabulat ulterior, la cerere, în baza unei documentatii care va cuprinde:
a)identificarea imobilului în planul cadastral, în scopul de a certifica faptul ca imobilul din actul de proprietate corespunde cu cel din plan;
b)actul care atesta dreptul de proprietate;
c)certificatul prin care se atesta ca imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum si în evidentele fiscale, eliberat de primarul unitatii administrativ-teritoriale unde este amplasat acest imobil.

Articolul 112
(1) Documentele tehnice pentru fiecare sector cadastral se afiseaza, prin grija oficiului teritorial, la primaria unitatii administrativ-teritoriale în cauza. Titularii sarcinilor înscrise în registrele de transcriptiuni si inscriptiuni vor solicita reînnoirea înscrierii acestora în cartile funciare, în termen de 30 de zile de la afisare. Prin sarcini se întelege ipotecile, privilegiile, somatiile, sechestrele, litigiile si orice acte juridice înscrise în registrele de inscriptiuni.
(2) Cererile de rectificare a documentelor tehnice ale cadastrului se formuleaza în termen de 30 de zile de la afisare, în scris, si sunt însotite de documente doveditoare. Oficiul teritorial solutioneaza cererile de rectificare prin încheiere de carte funciara, în termen de 30 de zile de la depunere. Pentru solutionarea cererilor de rectificare, reprezentantii persoanei autorizate sa execute lucrari de cadastru coopereaza cu primaria si cu oficiul teritorial.
(3) Înscrierea în cartea funciara se face din oficiu, dupa finalizarea lucrarilor de cadastru pentru fiecare sector cadastral si dupa expirarea termenului de solutionare a contestatiilor, în baza unui regulament aprobat prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale. Directorul general al Agentiei Nationale poate emite instructiuni cu privire la modul de lucru în cadrul lucrarilor de cadastru.

Articolul 113
(1) De la data deschiderii cartilor funciare din oficiu, registrele de transcriptiuni si inscriptiuni, cartile funciare si orice alte evidente de cadastru si publicitate imobiliara se vor înlocui, pentru sectoarele cadastrale respective, cu planul cadastral si noile carti funciare. Vechile evidente se pastreaza în arhiva biroului teritorial si pot fi consultate pentru istoric. Identificarea si numerotarea imobilelor cuprinse în actele de proprietate si planuri anterioare realizarii cadastrului si deschiderii noilor carti funciare îsi pierd valabilitatea.
(2) Cuprinsul cartilor funciare si al planului cadastral se dovedeste cu copia sau cu extrasul de carte funciara. Dovada delimitarii unui imobil fata de alte imobile se face numai cu extrasul din planul cadastral.

15. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 12
Registrul cadastral al imobilelor si planul cadastral stau la baza completarii sau, dupa caz, a întocmirii din oficiu a cartilor funciare, la finalizarea masuratorilor cadastrale la nivelul sectoarelor cadastrale. Un exemplar din planurile si registrele cadastrale se transmite cu titlu g ratuit unitatilor administrativ-teritoriale.

16. La articolul 17, alineatul (2) se abroga.

17. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 18
(1) Activitatea de publicitate imobiliara în cadrul oficiilor teritoriale este îndeplinita de registratori de carte funciara, denumiti în continuare registratori, numiti prin ordin al directorului general al Agentiei Nationale, în urma unui concurs organizat de aceasta. Asistentii registratori efectueaza înscrierile în cartea funciara în baza dispozitiilor date de registratori, elibereaza extrasele de carte funciara si certificatele de sarcini si îndeplinesc alte atributii stabilite prin reglementari specifice.
18. La articolul 18, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41 ) , cu urmatorul cuprins:
(41 ) Vechimea în functia de registrator de carte funciara constituie vechime în specialitate juridica.

19. La articolul 18, alineatul (5) se abroga.

20. La articolul 19 alineatul (1) litera A, litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

c)planul imobilului cu vecinatatile si descrierea imobilului constituie anexa la partea I a cartii funciare, întocmita conform regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

21. La articolul 19 alineatul (1) litera C, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

a)dreptul de superficie, uzufruct, uz, folosinta, abitatie, concesiune, administrare, servitutile în sarcina fondului aservit, ipoteca si privilegiile imobiliare, precum si locatiunea si cesiunea de creanta;

22. La articolul 19, alineatul (2) se abroga.

23. La articolul 42, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Imobilul se modifica prin dezlipire, daca se desparte o parte dintr-un imobil. Dezlipirea unei parti dintr-un imobil se face, în lipsa unei conventii contrare, împreuna cu sarcinile care greveaza imobilul. Proprietarii unor imobile învecinate, în vederea unei mai bune exploatari a acestora, pot sa le alipeasca într-un imobil, în baza unei documentatii cadastrale si a actului autentic, întocmite în conditiile legii. Daca imobilele sunt grevate cu sarcini reale, operatia de alipire nu se poate face decât cu acordul titularilor acestor sarcini.

24. Articolul 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 43
(1) În caz de alipire sau dezlipire, se vor efectua transcrieri, daca un imobil trece dintr-o carte funciara în alta, sau reînscrieri, daca, transcriindu-se o parte din imobil într-o alta carte funciara, restul se trece în vechea carte funciara, cu mentionarea noului numar cadastral.
(2) Daca întregul imobil înscris în cartea funciara a fost transcris, aceasta se va închide si nu va mai putea fi redeschisa pentru noi înscrieri.

25. La articolul 48, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 48
(1) În cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, daca înscrisul îndeplineste urmatoarele conditii:
a)este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
b)identifica corect numele sau denumirea partilor si mentioneaza codul numeric personal, numarul de identificare fiscala, codul de înregistrare fiscala sau codul unic de înregistrare, dupa caz, atribuit acestora;
c)individualizeaza imobilul printr-un numar de carte funciara si un numar cadastral sau topografic, dupa caz;
d)este însotit de o traducere legalizata, daca actul nu este întocmit în limba româna;
e)este însotit, dupa caz, de o copie a extrasului de carte funciara pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului;
f)este însotit de dovada achitarii tarifului de publicitate imobiliara, cu exceptia scutirilor legale.

26. La articolul 48, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11 ) , cu urmatorul cuprins:

(11 ) Anumite tipuri de înscrieri în cartea funciara pot fi dispuse prin încheiere de catre asistentulregistrator , în temeiul ordinului de delegare a atributiilor de registrator, emis de catre directorul general al Agentiei Nationale.

27. Articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 49
Daca registratorul constata ca cererea de înscriere în cartea funciara si actele depuse în
justificarea acesteia nu întrunesc conditiile legale, aceasta se va respinge printr-o încheiere
motivata. Despre respingerea cererii se va face mentiune în registrul de intrare, în dreptul
înregistrarii acesteia, precum si în cartea funciara.

28. La articolul 50, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(2) Persoanele interesate pot formula cerere de reexaminare a încheierii de admitere sau de respingere, în termen de 15 zile de la comunicare, care se solutioneaza prin încheiere de catre registratorul-sef din cadrul oficiului teritorial în raza caruia este situat imobilul.

29. La articolul 50, dupa alineatul (2) se introduc doua noi alineate, alineatele (21 ) si (22 ) , cu urmatorul cuprins:

(21 ) Împotriva încheierii registratorului-sef emise potrivit alin. (2) se poate formula plângere în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea de reexaminare si plângerea împotriva încheierii se depun la biroul teritorial si se înscriu din oficiu în cartea funciara. Oficiul teritorial este obligat sa înainteze plângerea judecatoriei în a carei raza de competenta teritoriala se afla imobilul, însotita de dosarul încheierii si copia cartii funciare.
(22 ) Plângerea împotriva încheierii se poate depune si direct la judecatoria în a carei raza de competenta teritoriala se afla imobilul, situatie în care instanta va solicita din oficiu biroului teritorial comunicarea dosarului încheierii si copia cartii funciare, precum si notarea plângerii în cartea funciara.

30. Dupa articolul 50 se introduce un nou articol, articolul 501 , cu urmatorul cuprins:

Articolul 501
Solutionarea plângerii împotriva încheierii de carte funciara, a actiunii în justificare tabulara, în
rectificare, precum si prestatie tabulara se face fara citarea oficiului teritorial.

31. La articolul 55, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 55
(1) Dreptul de proprietate asupra constructiilor se înscrie în cartea funciara în baza autorizatiei de construire si a procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, precum si a unei documentatii cadastrale.

32. La articolul 55, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11 ) si (12 ) , cu urmatorul cuprins:

(11 ) În cazul constructiilor realizate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 453/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii si unele masuri pentru realizarea locuintelor, înscrierea se face în baza:
a)autorizatiei de construire sau, în lipsa acesteia, a certificatului prin care se atesta ca imobilul este înregistrat în registrul agricol, precum si în evidentele fiscale, eliberat de primarul unitatii administrativ-teritoriale unde este amplasata aceasta constructie;
b)documentatiei cadastrale.
(12 ) Dreptul de proprietate asupra constructiilor se poate înscrie în cartea funciara si pe stadii de executie, în baza urmatoarelor documente:
a)autorizatiei de construire;
b)procesului-verbal privind stadiul fizic al realizarii constructiei, avizat de reprezentantul autoritatii administratiei publice emitente a autorizatiei de construire;
c)documentatiei cadastrale.

33. Articolul 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 58
(1) În regiunile de carte funciara supuse Decretului-lege pentru unificarea dispozitiunilor privitoare la cartile funciare nr. 115/1938 si Decretului nr. 2.142/1930 pentru functionarea cartilor funduare centrale pentru caile ferate si canaluri, cu exceptia zonelor care fac obiectul legilor de restituire a proprietatilor funciare, înscrierile privitoare la imobile, cuprinse în cartile funciare, vor continua sa fie facute în aceste carti, cu respectarea si în conditiile dispozitiilor prezentei legi.
(2) În regiunile de transcriptiuni si inscriptiuni imobiliare, pâna la deschiderea cartii funciare, privilegiile si ipotecile legale, sechestrul, urmarirea imobilului, a fructelor si veniturilor sale, punerea în miscare a actiunii penale, precum si actiunile pentru apararea drepturilor reale privitoare la imobilele neînscrise în cartea funciara vor continua sa fie înscrise în vechile registre de publicitate imobiliara.
(3) În cazul înscrierii unei constructii, al dezlipirii sau alipirii unor imobile înscrise în carti funciare întocmite în baza Decretului-lege nr. 115/1938 si pentru înscrierea imobilelor dobândite în temeiul legilor de restituire a proprietatilor funciare, se va întocmi o documentatie cadastrala în vederea deschiderii unei noi carti funciare, potrivit prevederilor prezentei legi.
(4) Titlurile de proprietate emise în baza legilor de restituire a proprietatilor funciare se vor înscrie din oficiu în cartea funciara pe baza planurilor parcelare validate de comisia judeteana de aplicare a legilor de restituire a proprietatilor funciare si receptionate de catre oficiul teritorial, potrivit regulamentului aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general al Agentiei Nationale.

34. Dupa articolul 58 se introduce un nou articol, articolul 581 , cu urmatorul cuprins:

Articolul 581
(1) Prima înregistrare a imobilelor în cadastru si cartea funciara se realizeaza la cerere, în baza actelor de proprietate si a unei documentatii cadastrale, sau din oficiu. Continutul documentatiei cadastrale se stabileste prin regulament aprobat prin ordin cu caracter normativ al directorului general, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În cazul imobilelor proprietatea publica a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, intabularea se realizeaza la cererea conducatorului institutiei publice centrale sau locale, dupa caz, în baza actelor de proprietate, iar în lipsa acestora, a extraselor de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, certificate pentru conformitate.

35. Articolul 59 se abroga.

36. La articolul 66, alineatul (1) se abroga.

37. Articolul 67 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

Articolul 67
Sistemele informationale specifice domeniilor de activitate proprii ale ministerelor se realizeaza de catre autoritatile publice centrale care raspund de domeniile respective. Autoritatile publice centrale colaboreaza cu Agentia Nationala, în cadrul Programului national de înregistrare a proprietatilor imobiliare, potrivit prevederilor art. 8.

38. La articolul 69, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

(3) Pâna la data de 31 decembrie 2014, titularii sarcinilor înscrise în registrele de transcriptiuni-inscriptiuni vor solicita deschiderea cartilor funciare pentru imobilele în cauza, în conditiile prezentei legi, si reînnoirea sarcinilor, cu scutire de la plata tarifelor, sub sanctiunea inopozabilitatii.
Articolul II
Sub sanctiunea inopozabilitatii, pâna la data de 31 decembrie 2014, vor solicita deschiderea cartilor funciare potrivit prevederilor prezentei legi, cu scutire de la plata tarifelor:
a)titularii drepturilor reale transcrise în vechile registre de transcriptiuni-inscriptiuni;
b)titularii drepturilor reale înscrise în cartile funciare în zonele cooperativizate, deschise potrivit Decretului-lege nr. 115/1938, în baza unor documentatii care nu sunt întocmite în sistemul national de coordonate stereografic 1970;
c)titularii drepturilor reale înscrise în cartile funciare deschise în baza Legii nr. 242/1947 pentru transformarea cartilor funciare provizorii în carti de publicitate funciara si a Decretului nr. 2.142/1930.
Articolul III
Structura si organizarea registrului national al nomenclaturilor stradale se aproba prin hotarâre a Guvernului, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Articolul IV
De la data intrarii în vigoare a prezentei ordonante de urgenta, în cuprinsul actelor normative în vigoare, sintagma „cadastru general“ se înlocuieste cu sintagma „cadastru“.
Articolul V
Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, cu modificarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o noua numerotare.

  • TEL INFO-CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita
  • Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova
  • Adresa:Ploiesti, Str. Industriei nr. 111, cod 100514
  • Tel.:0244/576.436
  • Tel.:0344/401394; 0344/401.395
  • Fax:0244/576.643
  • e-mail:reclamatii.prahova@opc.ro
  • www.anpc.gov.ro
powered by Payu
endSite