Sectiunea de intrebari si raspunsuri Avocat OnLine

Raspunsuri oferite de avocati online la problemele dvs. juridice. Toate intrebarile postate in sectiunea consultanta juridica gratuita vor vi postate in sectiunea Avocat Online.

Vezi toate intrebarile si raspunsurile din sectiunea Avocat Online

26.02.2010

Rezolutiunea contractului de intretinere

Aţi vrut să achiziţionaţi sau să înstrăinaţi un imobil şi s-a pus problema includerii în contract a unor clauze de întreţinere? V-ar intersa să ştiţi ce drepturi conferă acest tip de contract celui ce beneficiază de întreţinere? O prezentare succintă a acestui tip de contract şi a particularităţilor sale poate să vă ofere o imagine completă asupra drepturilor şi obligaţiilor ce revin fiecarei părţi contractante, precum şi asupra măsurilor pe care acestea  le pot lua.

Cele mai utilizate forme de contract – ce au  incluse clauze de întreţinere – sunt contractul de întreţinere sau contractul de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere. În baza acestor tipuri de contracte, în general, o parte înstrăinează un bun, iar cealaltă parte, pe lângă plata contravalorii bunului , se obligă să-i asigure pe timpul vieţii întreţinerea în natura (de regulă hrană, îmbrăcăminte, îngrijiri medicale etc), iar după moarte se obligă să suporte toate cheltuielile de inmormântare.

O primă problemă majoră întâlnită în practică este dacă există diferenţă între contractul de întreţinere şi cel de vânzare-cumpărare cu clauză de întreţinere?

Răspunsul este da. Pentru a face diferenţă între cele două tipuri de contracte, trebuie să se analizeze suma de bani care este plătită în baza contractului. Contractul este considerat a fi de întreţinere dacă prestaţia în bani reprezintă mai puţin de jumătate din valoarea bunului înstrăinat, iar, în caz contrar, contractul va fi considerat unul de vânzare-cumpărare. Iar o a doua problemă este dacă beneficiarul întreţinerii poate cere rezoluţiunea contractului de întreţinere pentru neexecutarea obligaţiei. Şi în acest caz răspunsul este da. În caz de neexecutare a obligaţiei de întreţinere beneficiarul acesteia poate solicita fie executarea contractului, şi anume obligarea celeilalte părţi la prestarea întreţinerii, fie rezoluţiunea contractului pentru neîndeplinirea obligaţiei asumate. Având în vedere că această obligaţie de întreţinere constă tocmai într-o prestaţie de natură alimentară, cel care nu-şi îndeplineşte obligaţia este de drept pus în întârziere, beneficiarul întreţinerii nemaifiind obligat să îndeplinească vreo formalitate legală în acest sens. Rezoluţiunea contractului poate fi cerută numai de cel ce beneficiază de întreţinere.

În schimb, după moartea beneficiarului întreţinerii, moştenitorii acestuia nu mai pot formula o acţiune în rezoluţiune a contractului, deoarece dreptul la întreţinere este un drept personal, care revine exclusiv persoanei beneficiare, prevăzută în contract. Odată cu moartea acesteia se stinge şi obligaţia de întreţinere, precum şi dreptul de a cere rezoluţiunea contractului pentru neexecutarea întreţinerii.

Ca efect al rezoluţiunii, bunul înstrăinat se reîntoarce în patrimoniul beneficiarului întreţinerii, cu efect retroactiv, adică de la data încheierii contractului desfiinţat. Din acest punct de vedere este ca şi cum acel contract nu s-ar fi încheiat. În schimb beneficiarul întreţinerii nu este obligat să restituie celeilalte părţi contravaloarea întreţinerii de care a beneficiat.

În ceea ce priveşte impozitele plătite până la momentul rezoluţiunii, în caz de rezoluţiune, ele trebuie să fie restituite de către proprietarul imobilului, deoarece el redobândeşte dreptul de proprietate. Tot astfel, beneficiarul întreţinerii trebuie să restituie şi suma de bani primită cu titlu de preţ al imobilului înstrăinat, dacă a primit o astfel de sumă. În schimb, taxele notariale suportate la momentul încheierii contractului nu se mai restituie, dacă rezoluţiunea contractului are loc din culpa exclusivă a părţii obligate să asigure întreţinerea.

consultanta juridica articole pe aceeasi tema tipareste articolul

Articolul are nevoie de completare

Consideri ca acest articol are nevoie de completari ? Ai gasit acest articol pe internet si nu corespunde cerintelor tale ?

Ai sansa sa ajuti si pe alti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

completeaza articolul

Propune un nou articol

Daca nu gasesti la noi pe site un articol asa cum doresti, poti propune un nou articol juridic !

Ai sansa astfel sa ajuti si pe alti internauti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

propune un nou articol