topSite
 

Ai nevoie de sfatul unui avocat ?

Raspuns garantat in maxim 24H ! Raspund avocati cu peste 10 ani experienta de barou.

Sectiunea de intrebari si raspunsuri Avocat OnLine

Raspunsuri oferite de avocati online la problemele dvs. juridice. Toate intrebarile postate in sectiunea consultanta juridica gratuita vor vi postate in sectiunea Avocat Online.

Vezi toate intrebarile si raspunsurile din sectiunea Avocat Online

21.03.2011

Primirea de foloase necuvenite

Infracţiunea este prevăzuta în „art. 256 C. pen". şi constă în primirea de către un funcţionar, direct sau indirect, de bani ori de alte foloase, după ce a îndeplinit un act în virtutea funcţiei sale şi la care era obligat în temeiul acesteia.

Această infracţiune a fost incriminată în codul penal, deoarece exercitarea atribuţiilor de serviciu, îndeplinirea actelor la care un funcţionar este obligat în temeiul funcţiei, nu trebuie să constituie pentru aceasta o sursă de venituri ilicite, o cale de iniţiere a unor „foloase necuvenite."

Subiectul activ al infracţiunii, aşa cum rezultă din interpretarea art. 256 C.pen. este un funcţionar public sau funcţionar.

Participaţia este posibilă, în situaţia în care actul de care a beneficiat persoana fizică a fost îndeplinit de mai multe persoane care aveau acest drept (comisie sau echipă formata din mai mulţi funcţionari publici sau funcţionari) iar foloasele au fost date întregului colectiv, simultan sau succesiv. Astfel, membrii comisiei sau echipei, care au primit banii sau foloasele în mod nemijlocit, sunt coautori la infracţiunea de primire de foloase necuvenite, iar dacă există trei sau mai mulţi funcţionari publici se poate aplica şi circumstanţa agravantî legală generală prevăzuta de art. 75 lit. a) C.pen. - „săvârşirea faptei de trei sau mai multe persoane împreună".

Însă, o persoană care cooperează nemijlocit la comiterea faptei, dar care nu are calitatea de funcţionar sau "alt salariat", nu poate răspunde pentru coautorat, ci numai pentru complicitate la săvârşirea infracţiunii.

Întrucât, conform art.256 C.pen., primirea banilor sau a celorlalte foloase se poate face de către in funcţionar sau alt salariat, direct sau indirect, rezultă că - prin derogare de la dispoziţiile art.24 C.pen. - în cazul infracţiunii de primire de foloase necuvenite trebuie considerat autor şi cel care săvârşeşte acţiunea tipică printr-o persoana interpusă, prin intermediar. În legătură cu poziţia juridică a intermediarului s-a arătat că activitatea acestuia constituie complicitate la infracţiunea prevăzută în art.256 C.pen.

Subiect pasiv la aceasta infracţiune poate fi un organ sau o instituţie de stat, o unitate din cele prevăzute la art. 145 C.pen., precum şi orice altă persoană juridică unde îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public (sau funcţionarul) care se face vinovat de primirea de foloase necuvenite.

Existenţa infracţiunii de primire de foloase necuvenite nu este subordonată vreunei condiţii privind locul săvârşirii. Există însă o condiţie de timp şi anume, ca fapta să se fi comis după ce a fost îndeplinit actul pentru care s-a primit folosul necuvenit. Astfel, „consumarea infracţiunii" are loc în moment în care făptuitorul, după îndeplinirea actului, în mod direct sau indirect primeşte banii sau foloasele.

Atunci când funcţionarul în baza aceleiaşi rezoluţii infracţionale, după ce a îndeplinit mai multe acte, primeşte de la mai multe persoane, beneficiare ale actelor respective, diferite bunuri, foloase sau bani la intervale diferite de timp, apare şi forma continuata a infracţiunii.

În cadrul acestei infracţiuni, elementul material se poate realiza printr-o acţiune de primire a unor bani sau foloase de către un funcţionar public sau funcţionar, după ce a îndeplinit un act în virtutea funcţiei sale şi la care era obligat în temeiul acesteia, legiuitorul având în vedere întotdeauna îndeplinirea unui act licit şi obligatoriu de îndeplinit pentru respectivul funcţionar. De aceea pentru a fi întregit elementul material se cer îndeplinite şi următoarele condiţii:

a. banii sau foloasele sa fie necuvenite funcţionarului sau unităţii în care acesta îşi desfăşoară activitatea;

b. banii sau foloasele sa fi fost remise funcţionarului după îndeplinirea actului ce intră în sfera atribuţiilor sale de serviciu, cu condiţia să nu fi existat anterior între ei vreo astfel de înţelegere şi nici în timpul efectuării actului;

Dar, dacă după ce a îndeplinit un act în virtutea funcţiei sale şi la care era obligat, funcţionarul obligă pe beneficiarul actului sa-i remită bani sau alte foloase, considerăm că suntem în prezenţa unui abuz în serviciu contra intereselor persoanelor.

Urmarea imediată - constă în crearea unei stări de pericol pentru buna desfăşurare a activităţii de serviciu într-un organ sau instituţie de stat, într-o unitate din cele prevăzute în art. 145 sau la orice altă persoană juridică.

Infracţiunea de primire de foloase necuvenite se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 5 ani indiferent că fapta este săvârşită de un funcţionar public sau de un funcţionar. De asemenea, instanţa poate aplica şi pedeapsa complementara a interzicerii unor drepturi (art. 64 C.pen.) dacă pedeapsa principală cu închisoarea este mai mare de 2 ani.

Cu privire la banii sau bunurile primite de funcţionar, aşa cum prevede art. 256 alin. (2) C. pen. se va dispune confiscarea specială, bunurile fiind considerate "lucruri dobândite prin comiterea infracţiunii". În situaţia în care bunul supus confiscării nu se mai află în posesia inculpatului, persoana care îl deţine sau care urmează să fie obligată la plata echivalentului bănesc, trebuie să fie introdusă în proces în calitate de „deţinător al bunului".

În cazul în care infracţiunea a fost săvârşită în coautorat, iar valorile, bunurile nu se mai găsesc, instanţa va trebui să stabilească ce cantitate din acestea a revenit fiecăruia, după care să oblige pe fiecare la plata echivalentului în bani al acestor bunuri sau valori de care a profitat fiecare.

 

consultanta juridica articole pe aceeasi tema tipareste articolul

Articolul are nevoie de completare

Consideri ca acest articol are nevoie de completari ? Ai gasit acest articol pe internet si nu corespunde cerintelor tale ?

Ai sansa sa ajuti si pe alti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

completeaza articolul

 
mmagazin online de piese  moto, echipament moto

Propune un nou articol

Daca nu gasesti la noi pe site un articol asa cum doresti, poti propune un nou articol juridic !

Ai sansa astfel sa ajuti si pe alti internauti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

propune un nou articol

 

Abonare newsletter stiri juridice

In cazul in care doriti sa va abonati la ultimele noutati legislative, utlimele stiri, informatii complete din domeniul juridic va rugam dati click pe butonul de mai jos.

abonare newsletter

 
  • TEL INFO-CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita
  • Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova
  • Adresa:Ploiesti, Str. Industriei nr. 111, cod 100514
  • Tel.:0244/576.436
  • Tel.:0344/401394; 0344/401.395
  • Fax:0244/576.643
  • e-mail:reclamatii.prahova@opc.ro
  • www.anpc.gov.ro
powered by Payu
endSite