topSite
 

Ai nevoie de sfatul unui avocat ?

Raspuns garantat in maxim 24H ! Raspund avocati cu peste 10 ani experienta de barou.

Sectiunea de intrebari si raspunsuri Avocat OnLine

Raspunsuri oferite de avocati online la problemele dvs. juridice. Toate intrebarile postate in sectiunea consultanta juridica gratuita vor vi postate in sectiunea Avocat Online.

Vezi toate intrebarile si raspunsurile din sectiunea Avocat Online

17.05.2010

Perimarea

Orice litigiu aflat pe rolul unei instanţe judecătoreşti trebuie să se deruleze într-o anumită ordine statornicită de legiuitor, părţile şi instanţa având de îndeplinit anumite acte procedurale. În unele situaţii aceste acte nu sunt sau nu mai pot fi îndeplinite de părţi, iar procesul nu se mai poate de derula în continuare, încheindu-se fără ca instanţa să rezolve fondul acestui proces. Într-o asemenea situaţie intervine perimarea.

Perimarea este aşadar o sancţiune ce apre în momentul în care litigiul nu mai poate continua, trecând un anumit termen de la data la care trebuia îndeplinit un act procedural, dar din anumite motive nu s-a îndeplinit (a rămas în nelucrare). Aşadar procesul se stinge, acesta fiind principalul efect al perimării. Instituţia perimării este reglementata de Codul de procedură civilă în art.248-254, stabilindu-se ca orice cerere de chemare în judecată, contestaţie, apel, recurs, revizuire şi orice altă cerere de reformare sau de revocare se perimă de drept, chiar împotriva incapabililor, dacă a rămas în nelucrare din vina părţii timp de un an. Deci termenul de perimare este de un an în cauzele civile, iar în cauzele comerciale legea stabileşte un termen mai scurtde 6 luni, faţă de celeritatera cu care trebuie soluţionate asemenea litigii. Însă legea mai prevede că perimarea nu intervine decât dacă rămânerea în nelucrare a cauzei se datorează culpe părţilor. Dacă actul procedural trebuia îndeplinit de instanţă din oficiu, partea nu a avut nicio vină şi deci nu poate interveni perimarea. De asemenea, termenul perimării nu curge dacă cererea nu a ajuns încă la instanţa competentă, fără vina părţii sau nu se poate fixa termen  de judecată. Cursul perimării se poate întrerupe şi suspenda. Astfel, perimarea se întrerupe prin îndeplinirea unui act de procedură de către partea interesată în vederea judecării procesului, respectiv continuării derulării normale a cauzei. Dacă sunt mai multe părţi implicate în litigiul respectiv (mai mulţi pârâţi sau mai mulţi reclamanţi împreună) actul de procedură îndeplinit de una din părţi în vederea reluarii judecăţii profită şi celorlalte părţi. Cursul perimării se poate şi suspenda, de exemplu cât timp este suspendată cauza datorită existenţei altui litigiu de care depinde soluţionarea acesteia sau în alte cazuri prevăzute de lege, dacă suspendarea nu este cauzată de lipsa de stăruinţă a părţilor. În plus, termenul perimării este suspendat pe perioada în care partea este împiedicată de împrejurări mai presus de voinţa sa de a stărui în judecata cauzei(art.250 alin.3 din Codul de procedură civilă). Conform legii, perimarea se constată de instanţă din oficiu sau la cererea părţii interesate, printr-o hotărâre ce poate fi atacată doar cu recurs.

consultanta juridica articole pe aceeasi tema tipareste articolul

Articolul are nevoie de completare

Consideri ca acest articol are nevoie de completari ? Ai gasit acest articol pe internet si nu corespunde cerintelor tale ?

Ai sansa sa ajuti si pe alti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

completeaza articolul

 
mmagazin online de piese  moto, echipament moto

Propune un nou articol

Daca nu gasesti la noi pe site un articol asa cum doresti, poti propune un nou articol juridic !

Ai sansa astfel sa ajuti si pe alti internauti sa gaseasca informatii complete despre problemele lor juridice.

propune un nou articol

 

Abonare newsletter stiri juridice

In cazul in care doriti sa va abonati la ultimele noutati legislative, utlimele stiri, informatii complete din domeniul juridic va rugam dati click pe butonul de mai jos.

abonare newsletter

 
  • TEL INFO-CONSUMATOR: 0800 080 999 - linie telefonica cu apelare gratuita
  • Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Prahova
  • Adresa:Ploiesti, Str. Industriei nr. 111, cod 100514
  • Tel.:0244/576.436
  • Tel.:0344/401394; 0344/401.395
  • Fax:0244/576.643
  • e-mail:reclamatii.prahova@opc.ro
  • www.anpc.gov.ro
powered by Payu
endSite