29.03.2024

Cum va puteti vinde mai bine produsele sau serviciile

În această perioadă dificilă din punct de vedere economic,  nu mai este nici un mister că orice comerciant este interesat să îşi vândă produsele sau serviciile cât mai bine şi cu efort financiar cât mai mic.

O soluţie în acest sens poate fi reprezentată de implementarea unor activităţi promoţionale, prin care cumpărătorii să fie interesaţi de achiziţionarea produselor fie datorită câştigurilor puse în joc, fie datorită ofertelor de cantitate şi preţ .

Activităţile de promovare sunt reglementate în principal de Ordonanţa Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă şi Normele metodologice de aplicare a acestei ordonanţe, precum şi de Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii. O formă de activitate promoţională, pe care un comerciant o poate desfăşura pentru promovarea produselor sau serviciilor sale, este loteria publicitară.

Aceasta este definită de OG nr.99/2000 ca fiind o practică de promovare a produselor/serviciilor care tinde să stimuleze în rândul participanţilor speranţa unui câştig prin tragere la sorti. Mai simplu spus, loteriile sunt acele activităţi organizate pe bază de mecanisme tip taloane, bol cu bile sau bol cu premii, prin SMS, postă, site-uri web, în care fiecare consumator se poate înscrie şi poate câştiga, prin tragere la sorţi, premiul sau premiile puse în joc de organizator. Pentru a implementa o astfel de activitate promoţională, organizatorul trebuie să aibe în vedere următoarele reguli:

  1. În primul rând trebuie să întocmească un document intitulat regulament sau cu orice alta titulatura, in care se prezintă, în amănunt, regulile după care se desfăşoară activitatea promoţională , şi anume: organizatorul, perioada, mecanismul de înscriere, premiile, numarul şi valoarea comercială a acestora, procedura de organizare a tragerilor la sorţi şi de validare a câştigătorilor, informatii cu privire la obţinerea acordului participanţilor pentru prelucrarea datelor personale (dacă este cazul în funcţie de mecanismul loteriei) şi menţiunea că regulamentul este disponibil gratuit oricărui solicitant la un număr de telefon sau la o adresă. De asemenea,  în regulament se va preciza obligaţia organizatorului loteriei publicitare de a face publice numele caştigătorilor şi premiile acordate.
  2. Acest document trebuie autentificat de un notar public, iar un exemplar al regulamentului autentificat se va depune la Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor, până  la data începerii loteriei publicitare.
  3. Având în vedere că aproape întotdeauna un organizator colectează într-o loterie publicitară datele personale ale participanţilor sau numai ale caştigătorilor, organizatorul trebuie să deţină  număr de operator eliberat de Autoritatea Naţională pentru Supravegherea Prelucrărilor de Date cu Caracter Personal. Regulamentul loteriei împreună cu documentele de unde rezultă acordul participanţilor şi/sau al câştigătorilor pentru utilizarea datelor personale de catre organizator trebuie depuse la această autoritatea înainte de începerea loteriei.
  4. Organizatorul trebuie să întocmească anunţuri publice sau de prezentare a loteriei. Acestea trebuie să fie afişate în toate magazinele în care se desfăşoară loteria sau lipite pe produsele participante în campanie sau postate în toate mediile (presă scrisă, TV, internet) prin care intenţionaţi să vă promovaţi loteria publicitară. Anunţurile de prezentare vor preciza organizatorul, natura, numărul şi valoarea comercială a premiilor, precum şi următoarea menţiune: "regulamentul de participare/desfăşurare este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant". Pentru a se avea acces la regulament se va menţiona adresa sau numărul de telefon la care solicitarea poate fi transmisă, respectiv facută.
  5. Organizatorul nu trebuie să impună participanţilor pentru a se înscrie la loterie efectuarea vreunei cheltuieli directe sau indirecte, suplimentară achiziţionării produsului/serviciului. Sunt exceptate de la această regulă cheltuielile efectuate de către participanţi pentru achiziţionarea de efecte şi servicii poştale şi pentru tarifele telefonice normale, efectuate pentru a participa la loteria publicitară.
  6. În măsura în care premiile oferite în cadrul loteriei publicitare depăşesc valoarea de 600 ron, organizatorul trebuie să ţină cont că va plăti imozit pentru acestea. Astfel, Codul fiscal reglementează un impozit cu reţinere la sursă, de 20% pentru premiile cu valoare între 600 ron-10.000 ron şi de 25% pentru premiile ce depăşesc valoare de 10.000 ron.

În organizarea loteriei publicitare anunţurile publice trebuie întocmite în aşa fel încât să elimine orice îndoială asupra corectitudinii activităţii desfăşurate, deoarece legea consideră publicitate înşelătoare acele fapte prin care organizatorul unei loterii publicitare sugereaza consumatorului, prin anunţul publicitar efectuat, că:

De asemenea, orice activităţi prin care se intenţionează influenţarea consumatorilor sau determinarea acestora, în funcţie de modalităţile utilizate, pot fi percepute ca practici comerciale înşelătoare.